plusklas update 9 januari 2019

- Beste ouders en leerkrachten,

 

Het begin van een nieuw jaar en een nieuw blok! Een blok waarin we veel gaan leren over scheikunde (moleculen, atomen en periodiek stelsel), latijn, kerkgeschiedenis na de 80-jarige oorlog en ‘out of the box’ denken.

Ook gaan we natuurlijk weer hard werken aan onze executieve functies.

De kinderen hebben, als ze dat wilden, nieuwe spellen gekozen en hielpen elkaar op weg,  mooi om te zien!

Helaas was Thijmen ziek en Finnley wegens omstandigheden afwezig, we hopen dat ze er volgende week weer zijn!

 

  1. Kerkgeschiedenis:

We hebben vandaag een verhaal gehoord over een jonge soldaat die naar een ‘hagenpreek’ gaat luisteren. Dit fenomeen uit de 16e eeuw hebben we daarna uitgebreid besproken. De kinderen vinden de verhalen niet altijd even boeiend, maar als de juf wat verschillende dialecten en stemmen gebruikt, wordt het een stuk leuker! 😉

 

  1. Zelfstandig werk:Outside the box

De komende weken gaan we opdrachten uit ‘Outside the box´ maken. Voor komende week is dat: ontwerp een afstandsbediening voor…. . Op het blad in hun map staan een aantal eisen waaraan de afstandsbediening moet voldoen. Het gaat vooral om het zo creatief mogelijk denken!

 

  1. Project

De laatste uitvindingen zijn vandaag gepresenteerd. Ik ben heel trots op de groep, wat een goede ideeën. Als moeder ben ik vaak sokken kwijt in de was; Sibe heeft de oplossing daarvoor: een drukknoopje tussen de sokken. Geniaal toch?

We zijn gestart met scheikunde. Vandaag hebben we geleerd wat atomen en moleculen zijn. We weten al dat H2O staat voor water. De komende weken gaan we hier verder mee en ons eigen periodiek stelsel maken.

Voor komende week gaan de kinderen een onderzoek doen naar wat destilleren nu eigenlijk is. Deze opdracht staat in de Classroom.

Ik heb al een aantal ouders die willen rijden naar de gastles, ik heb helaas nog geen datum. Zodra ik deze heb, laat ik het weten.

 

  1. Gesprekken:

Met veel plezier kijk ik terug op de LOL-gesprekken. De kinderen hebben mooie en zinvolle presentaties gegeven. Er zijn nuttige tips en fijne complimenten uit de gesprekken gekomen. Alle verslagen zijn geregistreerd in ParnasSys, het is fijn als de betrokken leerkrachten deze even lezen.

Graag ontvang ik de portfoliomappen z.s.m. terug.

 

  1. Werk voor in de klas: 
  1. Denken over taal: hfdst 13
  2. Rekentijger: blz 24 en 25
  3. Afstandsbediening (Outside the box)
  4. Classroom: destilleren

Willen jullie de leerlingen genoeg tijd en gelegenheid geven om aan de opdrachten te werken? Een heldere planning is fijn, dit kunnen ze een beetje zelf en een beetje met jullie!