plusklas-update 6 februari 2019

- Beste ouders en leerkrachten, 

Na een zieke juf vorige week, moesten we vandaag twee zieke leerlingen missen. We hopen dat we volgende week weer compleet zijn. Iedere afwezige wordt gemist!

Vandaag kwam  juf Janneke, een stagejuf van de Bron meekijken. 

Volgende week geef ik de rapporten mee aan de kinderen in hun portfoliomap, ik zal dit rapport ook met hen bespreken. 

Wist u dat deze mail ook op de website van de stichting staat? Zo kunt u hem altijd terug lezen. Ook staan daar foto’s op!

1. Kerkgeschiedenis:

In navolging op de les over de Synode van Dordrecht ging het deze week over de statenvertaling van de bijbel. Deze is twintig jaar na de Synode uitgegeven, n.a.v. de afspraken die toen gemaakt zijn. We hebben een gedeelte van de aflevering van het Klokhuis hierover gekeken en een verhaal gehoord. In deze tijd woedde de pest hevig, werd duidelijk door het verhaal. 

2. Zelfstandig werk

Wat een prachtige kostuums, rages en hoeden zijn er ontworpen! De leerlingen hebben heel creatief, maar ook praktisch en analytisch nagedacht! Gerrald had zelfs een heel kostuum van papier-maché gemaakt! En Cornelien had haar ontwerp daadwerkelijk genaaid m.b.v. een naaimachine. Volgende week hopen we de laatste ontwerpen te mogen zien.

Deel A van Rekentijger is uit, we hebben allemaal mogen vertellen wat onze favoriete pagina hieruit was en waarom. Deel B is aan alle leerlingen mee gegeven, ook voor de zieken en afwezigen, een klasgenoot heeft ze. 

3. ProjectScheikunde

We hebben gehoord, gezongen en gekeken naar het periodiek systeem der elementen. Met elkaar gaan we ons eigen periodiek systeem maken! Hierin laten we duidelijk zien waar de elementen voor gebruikt worden. De opdracht staat in de Classroom. De website www.Ptable.nl is erg handig hierbij. 

4.Latijn:

Anneke, de moeder van Samuël geeft ons drie weken Latijn!

Ze heeft onze kennis opgefrist van vorig jaar en daarna hebben we een interessante les over werkwoorden en hun uitgangen gehad. Tot slot vertelde ze een mythe over de Doos van Pandora. 

De leerlingen moeten de uitgangen van werkwoorden “stampen” en het verhaal lezen. Ze kunnen ook de woorden leren op Quizlet:

www.quizlet.com/_4p1rk6 

5. Werk voor in de klas: 

  1. Denken over taal: hfdst 16
  2. Rekentijger: Deel B: blz 1 en 2. 
  3. Latijn: werkwoorden stampen, verjaal lezen en Quizlet
  4. Classroom: Periodiek systeem

N.B. Ik mis nog een aantal portfoliomappen! Volgende week wil ik graag het rapport hierin meegegeven!