plusklas update 13 maart
Beste allen,
De storm van buiten woedde ook in de klas, maar we hebben ondanks de onrust weer veel geleerd!
Celine vierde haar verjaardag met ons, zij ontving een felicitatiekaart. Ook de moeder van Finnley ontvangt een kaart. Zij maakt een zware periode door, we leven met haar mee.
Eén van de doelen van de plusklas is leren leven, dat betekent dat we ook omzien naar elkaar.
1. Kerkgeschiedenis:
We hebben nog even mogen werken aan de Kahootquiz. Hierna mochten twee groepjes hun quiz met ons presenteren. We leren zo met en van elkaar. Volgende week presenteren de laatste groepjes.
2 .W4 kangoeroe-wedstrijd:
Komende woensdag maken wij in de plusklas de Wereld Wijde Wiskunde Wedstrijd (W4). Deze toets wordt elk jaar op verschillende niveaus gemaakt door de Radboud universiteit van Nijmegen voor basisscholen, middelbare scholen en vervolgonderwijs. Vorige week en komende week kunnen de leerlingen hiervoor oefenen en woensdag gaan we de toets van dit jaar maken. Ook hierbij gaat het voor al om proces en niet om goed of fout. We bespreken wel de antwoorden, maar zijn vooral nieuwsgierig naar de weg naar het antwoord toe.
3. Tweede wereldoorlog: honger
We werken over de Tweede Wereldoorlog, met de nadruk op de hongerwinter. We gaan het boek:“Oorlogswinter” van Jan Terlouw lezen. Komende week lezen we hoofdstuk 1 en 2, dit mag onder de leestijd in de klas of thuis.
We hebben met elkaar een woordenwolk gemaakt wat we al wisten van de hongerwinter, ook heeft de juf erover verteld.
In de Classroom staat onze nieuwe opdracht: Onderzoek of er verhalen zijn binnen jouw familie over de hongerwinter. Wat aten ze? Wat gebeurde er? Van wie hoor je dit verhaal? (Bronvermelding)
De kinderen gebruiken de tijdlijn en verhaalsleutel en een aantal woorden die we besproken hebben zoals ‘distributiebonnen’.
We willen vooral filosofisch en vanuit de drie manieren van denken bij dit onderwerp stil staan.
Als u nog materiaal of ideeën heeft die bij dit onderwerp passen, horen we het graag. Mocht u het boek “Oorlogswinter”hebben, dan willen wij het graag lenen.
4. Zelfstandig werk voor op school:
– Rekentijger blz 7 en 8
– Denken over Taal: hoofdstuk 19
– W4-Kangoeroe 2014
– Lezen H1 en H2 uit Oorlogswinter
– Verhaal in de Classroom
Deel dit bericht: