plusklas update 13 februari

- Beste ouders en leerkrachten, 

We begonnen de dag goed met een beetje liefde! Voor elk kind lag er een hartjes-snoepje op de tafel. Dit snoepje mochten ze opeten als het lukte om één snoepje ongezien door te geven door de hele klas. We geven de liefde door!

Dit spel deden we in het kader van Valentijnsdag. Een beetje liefde aan elkaar doorgeven is echt niet zo moeilijk! 😉 

De rapporten en portfolio’s zijn mee gegaan. Ik heb de rapporten individueel besproken. 

Ik ben reuze trots op al mijn kanjers!

Volgende week gaan we op excursie naar het Ichthuscollege, we vertrekken om kwart voor 9!

1. Kerkgeschiedenis:

De kinderen hebben hard gewerkt aan een Kahoot-quiz. Deze quiz moet 20 vragen bevatten over de Tachtigjarige oorlog, de synode van Dordrecht en de statenbijbel. Ze doen dit in twee- of drietallen.

2. Zelfstandig werk

We hebben Rekentijger en Denken over taal besproken en nagekeken. maar wat konden we er eigenlijk van leren?

De kinderen moesten in jaargroepjes een leerdoel formuleren:

Groep 6: 

DOT: We hebben geleerd wat taalfamilies zijn.

RT: We hebben geleerd hoe je rekenpuzzels moet oplossen.

Groep 7:

DOT: We hebben geleerd wat morfemen zijn: klankgroepen.

RT: We hebben geleerd hoe Egyptenaren rekenden.

Groep 8:

DOT: We hebben geleerd wat een syntax is en dat een zin opgebouwd is volgens het SVO-systeem: Subject, Verb, Object. Deze volgorde is in elke taal anders.

RT: We hebben geleerd wat de binaire code is en hoe je met twee kleuren lampen ook codes kunt maken. 

3. ProjectScheikunde

Ons periodiek systeem krijgt al aardig vorm! En wat is het groot!

Voor volgende week worden de laatste elementen gemaakt. 

Lisa deed twee proefjes met ons, waarbij een chemische reactie ontstond! Zo maakte ze zelf priklimonade en een mooi schilderij met Skittles

Samuël en Yinthe hadden ook een  leuke proef met een vulkaan! 

We leerden dat bij een chemische reactie nieuwe stoffen kunnen ontstaan, met nieuwe moleculaire formules.

4.Latijn:

De les ging verder over werkwoorden en hun uitgangen. Wauw, wat was er goed geoefend. Vandaag leerden we dat het onregelmatige werkwoord ‘zijn’ ook in het Latijn onregelmatig is. 

Het verhaal van vandaag ging over de narcis, de mythe wil ons duidelijk maken dat ijdelheid niet veel goeds oplevert…

De leerlingen moeten de uitgangen van werkwoorden wederom  “stampen” . Ze kunnen ook de woorden leren op Quizlet:

www.quizlet.com/_4p1rk6 

5. Werk voor in de klas: 

  1. Denken over taal: hfdst 17
  2. Rekentijger: Deel B: blz 3 en 4. 
  3. Latijn: werkwoorden stampen, Quizlet
  4. Classroom: Periodiek systeem