plusklasupdate 16 januari

- Beste ouders en leerkrachten,

 

Wat een leuke morgen hebben we gehad! Ik zit nu nog helemaal na te genieten…

In de Dag vandaag kwam de organisatie “Het vergeten kind” ter sprake. We hebben gesproken over het ontstaan, kinderen aan het woord gezien (hoe vaak deze kinderen al verhuisd zijn..) en het lied geluisterd. Mooi om hier aandacht voor te hebben met elkaar. In de laatste week van januari komen we hier op terug, dan loopt er een landelijke actie.

 

  1. Kerkgeschiedenis:

De dood van Willem van Oranje hebben we behandeld met een spel, een filmpje en een verhaal uit ons boek. We wisten er al veel van, maar wat waren de gevolgen voor Nederland en het volk toen? Wat voor impact had het op de 80-jarige oorlog?

 

  1. Zelfstandig werkOutside the box

De afstandsbedieningen waren geweldig! Er is niet alleen creatief gedacht, maar ook creatief gewerkt. Een afstandsbediening voor luieren, voor tijdreizen, om te voorkomen dat er dieven inbreken, een dievenontmaskeringafstandsbediening… etc. Prachtig! Volgende week laat de rest de afstandsbediening zien.

DOCENTEN OPGELET!

We hebben met elkaar om tafel gezeten, omdat veel leerlingen afgelopen week vastliepen. Dit heeft diverse oorzaken. Het is prachtig om te merken dat je hier goed met ze over kunt praten en oplossingen kunt bedenken.

Ik beschrijf hieronder de afspraken, zodat het voor een ieder helder is:

  1. Outside the box-opdrachten mogen ze twee weken i.p.v. een week  over doen. We besteden een uur hieraan op school, de rest thuis (Want het is zo leuk, juf!)
  2. De leerlingen hebben uitgerekend dat ze per dag minimaaleen uur werktijd (dus 4 uur per week) nodig hebben voor alle opdrachten. Dit mag verspreid over de schooldag.
  3. De leerlingen mogen ervoor kiezen om bijvoorbeeld Rekentijger altijd op maandag te doen en Denken over Taal altijd op dinsdag. (dus niet vak bij vak). Ze geven aan dat ze dan net lekker in de materie zitten en dat dan liever op 1 dag afmaken. 
  4. Alle kinderen van de plusklas hebben een kaartje waarop staat wat ze mogen compacten, zodat het helder is voor leerkracht en kind.
  5. Het gaat om het proces (als het moeilijk wordt zet ik door, bijv) en niet om het product. Geef als docent dus feedback als:”Wat werk je hard!” en niet: “Dat antwoord is fout”. 

Het is fijn als we met elkaar deze lijn volgen, dat schept helderheid en vermindert de stress. De kinderen waren ook heel eerlijk over waar zij in het proces konden verbeteren.

  1. Project

Met scheikunde zijn polymeren aan de orde gekomen: lange ingewikkelde moleculaire formules. We hebben gekeken uit welke atomen ze bestaan.

We hebben een polymeer op het raam geschilderd en gemaakt van winegums en satéprikkers. Leuk en lekker! Ik zal de foto’s op de website zetten.

We zijn zelf watermoleculen geweest en hebben als waterdamp gerend, en een zeshoek gevormd, als waren we ijs.

De destilleeropdrachten hebben we bekeken. Er is hard gewerkt!

Volgende week werken we aan de SAC sleutel: stelling, argument, conclusie. De stelling gaat over ons DNA en staat in de CLassroom.

Woensdag 20 februari mogen we naar het Ichthuscollege in Veenendaal om daar een gastles te krijgen. We vertrekken om kwart voor 9 en zijn rond kwart over 11 terug. Wie kan er met ons mee om te rijden en te leren? Er waren al een aantal ouders die zich hadden op gegeven, kunnen die ook op deze datum?

 

  1. Werk voor in de klas: 
  1. Denken over taal: hfdst 14
  2. Rekentijger: blz 27 en 28
  3. Afstandsbediening (Outside the box) (is gebleven)
  4. Classroom: SAC sleutel: DNA

Graag ontvang ik volgende week de laatste portfoliomappen terug.

 

Warme groet, Saskia