plusklas update 29 mei

Beste allen,
Het was een gezellige morgen!
In de Dag Vandaag hebben we besproken wat Hemelvaartsdag nu eigenlijk is. Hoeveel dagen zit er tussen Pasen, Hemelvaart en Pinksteren?Ook werd er uitgelegd dat het tekenseizoen weer is begonnen en dat je dus goed moet opletten! Toen kwamen de verhalen los! Bijna iedereen had wel eens een tekenbeet gehad of gezien.
Onze filosofie vraag was: Heeft elk verhaal een begin?
Al pratende vonden een aantal kinderen dat een verhaal zonder begin niet handig is, je begrijpt er dan niets van. Een leerling legde ons uit:
“Waar je ook begint in een verhaal, het is voor jou altijd een begin”.
Socrates zou jaloers geweest zijn op deze filosofische uitspraak!
1. Engels begrijpend lezen (InfoQuest)
De samenvattingen zijn allemaal af en dat helemaal in het Engels!
Wat hebben we hier nu van geleerd? Dit gaven de kinderen terug:
* Samenwerken
* Doorzetten als ’t moeilijk was
* woordenschat Engels is groter geworden.
* Ik heb geleerd hoe ik en samenvatting moet maken
* Het was heel leuk
Volgende week krijgen de leerlingen weer kerkgeschiedenis.
2. Zelfstandig werk:
We hebben de Rekentijger en Denken over taal besproken en beoordeeld op inzet. Eigenlijk alle kinderen hadden het werk af! Aan het begin van het jaar was dit lastig, maar de leerlingen hebben het nu goed voor elkaar! Trots!
De leeskrakers zijn lekker uitdagend en vinden ze leuk om te maken.
3. Project: Rembrandt van Rijn
We hebben heel veel geleerd vandaag over de Nachtwacht. De leerlingen hebben een virtuele luister-tour gedaan op hun Chromebook, geluisterd naar een verhaal. Ook hebben we een schilderij van Rembrandt nagedaan in een “tableau vivant”. De andere kinderen moesten dan raden welk schilderij het was. In groepjes gaan ze onderzoek doen naar een onderdeel van Rembrandt en dit presenteren in een manier die qua meervoudige intelligentie bij hun past: een spel, een interview, een maquette van Amsterdam, etc.
Op woensdag 12 juni gaan we naar het Rembrandthuis, in Amsterdam.
We vertrekken om 8. 00 uur vanaf station Lunteren!
We hopen terug te zijn om 12.30 uur. 
Als dit problemen geeft, mag u mij even contacten.
 
Ik heb al twee begeleiders voor deze trip en zoek er nog één.
Heeft u kind zelf een OV kaart o.i.d. dan hoor ik het graag, we kopen namelijk railrunners.
 
4. Het werk voor op school op een rij: 
– Rekentijger blz 23 en 24
– Denken  over Taal: hoofdstuk 27
– Leeskraker: 12
– Classroom-opdrachten checken en inleveren