plusklas-update 23 januari 2019

- Beste ouders en leerkrachten,

 

Gelukkig kwam iedereen veilig aan vanmorgen, ondanks de gladheid.

Bij de ‘Dag vandaag’ hebben we gediscussieerd over Excellente scholen en over een ouder-app op je telefoon. De meeste kinderen snappen het wel dat wij als ouders dat willen, maar het is wel erg vervelend vinden ze!

  1. Kerkgeschiedenis:

Onze les ging over de Synode van Dordrecht, die precies 400 jaar geleden in januari 1619 ten einde kwam. Wat is een synode? Waarom duurde het zo lang? Wat hebben ze besloten? Hoe was het voor de kinderen in die tijd? Dat hoorden we in een verhaal.

 

  1. Zelfstandig werkOutside the box

De laatste afstandsbedieningen zijn gepresenteerd. Iedereen heeft goed zijn best gedaan.

De nieuwe opdracht gaat over het ontwerpen van kleding, uniform, hoed, o.i.d.

Ik heb het opdrachtenblad meegegeven, ze mogen daar 1 opdracht van kiezen. De kinderen zijn weer laaiend enthousiast, dus er is goed afgesproken om maar 1 uur op school hieraan te besteden. Wil je meer, dan mag dat thuis.

Er staat twee weken voor deze creatieve opdracht.

Elk groepje (groep 6, 7 of 8) heeft een som uit Rekentijger uitgelegd aan de hele groep. Was het een lastige opgave? Hoe kwam je bij het antwoord?

Voor Denken over Taal mochten aan de klas vertellen wat ze geleerd hadden, wat was het onderwerp?

Het werken was beter gegaan afgelopen week. Een aantal kinderen blijft het lastig vinden om vragen te stellen. Ze komen dan op de dag van inleveren naar me toe dat de opdracht niet is gelukt omdat ze de opdracht niet begrepen…

We hebben besproken hoe je dit kunt oplossen. (Vragen stellen aan juf, medeleerling of mailen naar mij).

  1. Project

We hebben twee proefjes gedaan rondom adhesie en cohesie. Watermoleculen trekken elkaar bijvoorbeeld aan (cohesie) en water laat de inktmoleculen makkelijk weer los (adhesie). Een proefopstelling blijft staan tot volgende week, dan kunnen we het resultaat zien.

Yinthe, Lisa en Samuël gaan voor komende week een proefje voorbereiden.

De Classsroom opdracht gaat over de moleculaire formules van stoffen: de “Deel van het geheel-sleutel”

  1. Werk voor in de klas: 
  1. Denken over taal: hfdst 15
  2. Rekentijger: blz 29 en 30
  3. Outside the box: kostuum (twee weken)
  4. Classroom: Deel van het geheel-sleutel

N.B.Ik mis nog een aantal portfoliomappen!

N.B. Ik zoek nog een ouder om te rijden voor onze scheikunde excursie