plusklas update 20 maart

Beste allen,
 
Het was een fijne, rustige morgen!
M.b.v. De Dag vandaag hebben we ons verdiept in de verkiezingen van vandaag. Waarom zijn ze zo belangrijk? Hoe zit ons kiesstelsel in elkaar? We hebben afgesproken om het nieuws hierover te volgen en zijn benieuwd of de opkomst dit jaar boven de 50% gaat zijn…
1. Kerkgeschiedenis:
Twee groepjes hebben hun quiz mogen doen. Sommige vragen zien we een paar keer voorbij komen, maar het is heel leuk dat de vragen over het algemeen heel divers zijn! De leerlingen zijn razend enthousiast!
Volgende week presenteren de laatste twee groepjes.
2 .W4 kangoeroe-wedstrijd:
We hebben hard gewerkt aan de toets. Wat een overgave, doorzettingsvermogen en concentratie!
De leerlingen hoeven deze W4-toets dus niet meer in de eigen klas te maken. 
Officieel begint de toets morgen, maar het leek mij voor u als ouder niet interessant om te zien hoe uw kind de toets maakt. Vandaar mijn keuze. (Kijkmorgen!)
3. Tweede wereldoorlog: honger
We hebben met elkaar gesproken over het boek dat we lezen:Oorlogswinter.  Dankzij juf Esther van De Wegwijzer hebben we nu allemaal een boek. Fijn, dank je wel!
Komende week lezen we hoofdstuk 3 en 4.
We hebben geluisterd naar enkele hongerwinterverhalen. Lunteren en omgeving heeft in verhouding nog redelijk te eten gehad, bleek uit de verhalen.
Voor de komende week gaan de leerlingen een nieuwe boekenkaft voor het boek ontwerpen.
Hierbij moeten ze de drie manieren van denken gebruiken:
1. Analytisch: Waar gaat het boek over? Wie zijn de hoofdpersonen? Hoe ziet een kaft eruit?
2. Creatief: hoe ga ik een kaft maken? Gebeurtenis of gevoel? 2D of 3D?
3. Praktisch: Hoe groot moet de kaft zijn? Titel, schrijver.
De kaft hoeft pas 17 april af te zijn.
We hebben ook gekeken naar een stukje verfilming van het boek.
4. Zelfstandig werk voor op school: 
– Rekentijger blz 9 en 10
– Denken  over Taal: hoofdstuk 20
– Lezen H3 en H4 uit Oorlogswinter
– Boekenkaft (17 april klaar)
Volgende week kijkmorgen, u bent van harte welkom!